News

קרן ויקימדיה קוראת לאפשר חיבור לאינטרנט, וגישה לידע, בלי הפרעה בעזה

קרן ויקימדיה מביעה את דאגתה העמוקה ממקרי ניתוק האינטרנט הנמשכים ברצועת עזה, הפוגעים באופן ישיר ביכולתם של אנשים לקבל ולשתף מידע מוויקיפדיה וממיזמי ויקימדיה אחרים. בתור המלכ”ר המארח את מיזמי ויקימדיה, הקרן מאמינה שמקרי הניתוק האלה מאיימים על משימתנו לשתף ידע ברחבי העולם ולהגן על הגישה לידע כאחת מזכויות האדם.

מאז 7 באוקטובר 2023, קרן ויקימדיה עוקבת מקרוב אחר המשבר הישראלי-פלסטיני הנוכחי. בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת התמיכה בביטחונם של אנשי סגל הקרן ושל מתנדבי ויקימדיה באזור. מאמצינו התמקדו גם בהבטחת הגישה של כל אדם למידע המהימן והמאוזן הזמין בוויקיפדיה, שהיא קריטית אף יותר מהרגיל בזמנים של עימות.

אתמול, ספק האינטרנט שממנו מגיעה עיקר תנועת הגולשים בעזה לוויקיפדיה ולמיזמי ויקימדיה האחרים – פלטל, חברת טלפוניה פלסטינית – נתקל שוב בניתוק בחלקים של עזה. הדוחות הפנימיים שלנו מראים גם הם ירידה בתנועת הגולשים לוויקיפדיה. על אף חזרתם של שירותי האינטרנט שנפגעו בניתוק האחרון, תנועת הגולשים מעזה לאתרי ויקימדיה ירדה ב-75% בסך הכול מאז אוקטובר. דיווחים אחרים מאשרים את קיומן של הפרעות נרחבות לתקשורת ולמערכות אינטרנט בתוך עזה, ואת הקשר שלהן לתקיפות צבאיות, וגם מקרים של ניתוק מוחלט כתוצאה מנזק לתשתיות תקשורת, ניתוק החשמל והגבלות על דלק.

קרן ויקימדיה פועלת למען גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט באמצעות חברותנו ב’יוזמת הרשת העולמית‘, בקואליציית #KeepItOn של ארגון Access Now וב’קואליציית החופש המקוון‘ – כולם ארגונים ובעלי ברית השותפים למחויבותנו להגן על ידע חופשי ופתוח ברשת המקוונת.

מאז אוקטובר נרשמו מיליוני צפיות לערכים בוויקיפדיה העוסקים בעימות. הערך המרכזי על המלחמה זמין ב-75 שפות, ויותר מאלף עורכים מתנדבים תרמו לכתיבתו. המדיניות של ויקיפדיה דורשת להציג מידע “באופן הוגן, מידתי, ובמידת האפשר, ללא הטיה מצד העורך”, והיא ממלאת תפקיד חשוב בקידום הבנה בזמנים של פילוג. הערכים בוויקיפדיה נבנים באמצעות דגם שיתופי הנשען על יחידים התורמים לכתיבת התוכן ולעדכונו בהסתמך על מקורות מהימנים.

בלא גישה לאינטרנט נמנע מאנשים מידע מציל חיים החיוני לקבלת החלטות מושכלות. ניתוק האינטרנט מונע את זרימת המידע אל תוך עזה וממנה, ומפריע לדיווח החדשותי שמתנדבי ויקיפדיה נסמכים עליו כדי להביא מידע מעודכן על המשבר. דבר זה, נוסף על הרס מוסדות חינוך או הפרעה להם,  מציב מחסומים בפני סיקור הוגן יותר של המשבר, ומסכל באופן ישיר את יעדיה של הקרן להבטיח שכל אדם יוכל להשתתף ביצירת הידע.

ויקיפדיה משמשת כמקור חיוני של ידע למיליארדים ברחבי העולם, בפרט בעת מצבים של משבר. ברגעים אלה, בשעה שהגישה למידע מנותקת או מוגבלת, החזון שלנו מאוים. אנחנו קוראים לעצירתן של הפעולות המונעות גישה לאינטרנט והפצתו של ידע חופשי.

אודות קרן ויקימדיה

קרן ויקימדיה היא ארגון ללא כוונות רווח המפעיל את ויקיפדיה ומיזמי ויקימדיה אחרים של ידע חופשי. החזון שלנו הוא עולם שבו כל אדם יוכל להשתתף באופן חופשי בסך כל הידע. אנחנו מאמינים שלכל אחת ואחד יש היכולת לתרום משהו לידע המשותף שלנו ושלכל אחת ואחד צריכה להיות גישה לידע הזה באופן חופשי. אנחנו מארחים את ויקיפדיה ואת מיזמי ויקימדיה; בונים חוויות תוכנה לקריאת תוכן ויקימדיה, להשתתפות ביצירתו ולשיתופו; ותומכים בקהילות המתנדבים ובשותפים המאפשרים את קיומה של ויקימדיה. קרן ויקימדיה היא ארגון אמריקאי פטור ממס (לפי סעיף 501(c)(3)) שמשרדיו בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארצות הברית.

Help us unlock the world’s knowledge.

As a nonprofit, Wikipedia and our related free knowledge projects are powered primarily through donations.

Donate now

Contact us

Questions about the Wikimedia Foundation or our projects? Get in touch with our team.
Contact

Photo credits

Daily Views of Wikimedia Content in Gaza Between September 6 and December 5, 2023

Wikimedia Foundation